موقعیت شما در سایت:

چالش های مدیران کسب و کار تازه وارد

چالش های مدیران کسب و کار تازه وارد

0 نظر

1 لایک

446 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/03/01

توضیحات

اغلب مدیران تازه وارد در کسب و کارها، دچار چالش هایی می شوند که تا قبل از آن در کسب و کارشان چالشی نمی دیدند، منتهی بعد از شروع فعالیت هایشان باید یه سری کارهای مهم را در برنامه ریزی های مدیریتی خودشان بگنجانند.

وقتی مدیر نباشید و وظیفه‌ای به شما محول شود، انجام آن وظیفه به تنهایی آسان و مشخص است. نتایج فوری تلاشهای خود را می‌بینید. برای انجام وظیفه‌تان اول خود کار را مرور می‌کنید، و بعد تصمیم می‌گیرید که بهترین راه برای انجام آن چیست. بعد هم برنامه‌ها و زمان‌بندیهایی برای تکمیل موفقیت‌آمیز آن می‌چینید. با فرض اینکه به ابزار و منابع مورد نیاز برای انجام کارتان دسترسی داشته باشید، احتمالا می‌توانید کارتان را به سرعت و راحتی انجام دهید. شما یک کننده ماهرید. یک شخص مطمئن که کارها را به خوبی به انجام می‌رساند. 
اما اگر در موقعیت مدیریت قرار داشته باشید، احتمالاً انتخاب شما به این دلیل بوده که در زمینه‌های بسیار مهارت داشته‌اید و اکنون مدیریت آن زمینه‌ها را بر عهده شما گذاشته‌اند. مثلاً یکی از دوستانم به نام فرشید، عضو یک گروه برنامه‌نویس بود که مشغول طراحی نرم‌افزاری بودند. تا موقعی که عضو گروه بود همه چیز مرتب ، مثل بقیه با تیش و شلوار جین به سر کار می‌آمد و بعد از کار هم ساعتها با دوستان برنامه‌نویسش وقت می‌گذارند. اما وقتی فرشید به عنوان مدیر گروه انتخاب شد، پیوند میان اعضاء گروه تغییر کرد. 
فرشید در نقش جدیدش به عنوان مدیر، اول دفتر کارش را تغییر داد به جای همنشینی در یک اتاق با بقیه  برنامه‌نویس‌ها، به اتاق کار اختصاصی خودش نقل مکان کرد. یک منشی تعیین شد تا نگهبان در اتاقش باشد و البته شلوار جین و تی شرت هم رفت پی کارش. به جای آن کت و شلوار و کراوات می‌پوشید. حالا فرشید به جای اینکه از برنامه‌نویسی لذت ببرد، مدام نگران مسایل جدیدتری مثل:  مازاد هزینه، عقب ماندن از زمانبندی کار و بازگشت سرمایه بود. همان‌طور که نقش فرشید تغییر می‌کرد، خودش هم عوض شد و همان‌طور که خودش عوض میشد، رابطه‌اش با همکارانش هم تغییر کرد. فرشید ناچار شد برای رسیدن به اهدافش، شیوه اصولی مدیریت کسب و کار را یاد بگیرد و اجرایی کند
 
وقتی می‌خواهید کاری را از طریق یک نفر دیگر به انجام برسانید، به مهارتهایی بسیار متفاوت با زمانی نیاز دارید که قرار است خودتان آن کار را بکنید. بلافاصله به خاطر این تصمیم ساده که باید مسئولیت انجام و تکمیل کاری را به دیگری واگذار کنید، یک عنصر روابط انسانی را وارد معادله کرده‌اید. آه، نه! منظورتان این است که باید جدی جدی با دیگران کار کنم؟ اینکه از نظر فنی در کار خود استاد باشید برای مدیریت اصلا کافی نیست. حالا باید مهارتهای دیگری هم داشته باشید. مثل:  برنامه‌ریزی قوی، سازماندهی، رهبری، و پیگیری. 


مدیران با چه چالشی روبرو هستند؟

غیر از این چالشی که در بالاتر گفتیم، مدیران امروز با چالش دیگری هم روبه رو هستند. چالشی که بنیاد کسب و کار نوین را لرزانده است. این واقعیت جدید شراکت مدیران و کارگران در محیط کار است. 4 الگوی قدیمی کسب و کار شامل مدیران، و کارگران است. این الگو مدیریت را موقعیتی بسیار تعریف شده تصور می‌کند. در این الگو شغل مدیر تقسیم کار شرکت به وظایف مشخص، محول کردن کار به کارمندان مشخص، و بعد زیر نظر گرفتن دقیق کارمندان و هل دادن آنها به جلو است. تا کار خود را سر موقع و با بودجه تعیین شده به انجام برسانند. 


کلیدهای اصلی مدیریت در قدیم:

 ترس
تهدید
و اعمال قدرت بر دیگران بود تا اهداف تحقق یابد. 
اگر اوضاع مطابق برنامه مدیریتی پیش نرود. آن وقت مدیر مشکل را دور می‌زند:  «برایم مهم نیست برای انجام این کار چه غلطی می‌کنی، فقط همین حالا انجامش بده!» در این الگو خط مشخصی میان مدیران و کارمندان کشیده می‌شود. 


محیط کار نوین به چه شکل است؟

آنچه در یک کسب و کار می‌گذرد، بازتابی است از آنچه بیرون کسب و کار می‌گذرد. عوامل زیر اکنون و در دنیای امروز کسب و کار، تغییرات سریع و پایداری به مدیران تحمیل می‌کنند:  
اوج گرفتن رقابت کسب و کار 
نوآوری نوین و فناوری جدید 
مسطح شدن سلسله مراتب در شرکت 
موج گسترده  اخراج و تعدیل نیرو، کاهش پرسنل و ساختاردهی مجدد 
ظهور مراکز کسب و کار کوچک بیشمار 
تغییر ارزش‌های کارگران در دنیای امروز 
تقاضای فزاینده برای خدمت‌رسانی بهتر به مشتری 
مطمئناً هنوز هم مدیران باید کارها را تقسیم و به دیگران محول کنند. اما کارگران روزبه روز مسئولیت‌پذیری بیشتری می‌یابند، از همه مهمتر مدیران کم کم می‌آموزند که نمی‌توان به کارمند دستور داد تا به بهترین شکل کار کند. بلکه باید فضایی خلق کنند تا میل انجام کار به بهترین شکل را در کارمندان ایجاد کند. خلاصه واقعیت جدید همان مشارکت مدیران، کارمندان، کارگران در محیط کار است. 


کارکردهای نوین مدیریت کسب و کار

آیا چهار کارکرد کلاسیک و دانشگاهی مدیریت را به خاطر دارید؟ برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری، و کنترل. این کارکردهای مدیریت، بنیادی را تشکیل می‌دهید که هر مدیری باید کارش را بر آن بنا کند. اما هرچند این کارکردهای اصلی در انجام وظایف مدیریتی روزمره بسیار مفیدند، اما نمی‌توانند واقعیت جدید محیط کار و مشارکت نوین مدیران و کارمندان را پوشش بدهند. چیزی که لازم است، مجموعه‌ی جدیدی از کارکردهای مدیریتی است که بر این چهار کارکرد اصلی مدیریت سوار شود.

 

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها