موقعیت شما در سایت:

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی

0 نظر

0 لایک

1044 بازدید

تاریخ انتشار: 1402/04/18

آغاز کردن یک کسب‌وکار اینترنتی به یکی از چالش‌ها و فرصت‌های بزرگ برای کارآفرینان موفق تبدیل شده است. در دنیای امروز، مدیران موفق نه‌تنها توانسته‌اند با کارآفرینی خود موفقیت‌های چشمگیری کسب کنند؛ بلکه با فروش آنلاین، به وسعتی بی‌پایان از بازارها دسترسی داشته و کسب‌وکارهای پرطرف‌دار و پرسود راه‌اندازی کنند. کارآفرینی در دنیای دیجیتال نیازمند ارائه محصولات و خدمات جذاب و متمایز است. ازاین‌رو، افراد با استفاده از فرصت‌های نوینی که اینترنت ارائه می‌دهد، می‌توانند با ایجاد تجربه‌های منحصربه‌فرد برای مشتریان، در مسیر موفقیت حرکت کنند.
از طریق استفاده از استراتژی‌های کارآمد در فروش آنلاین، می‌توان به دسترسی به بازارهای بزرگ و جلب‌توجه مشتریان جدید پرداخت. در این راستا، مدیران موفق با بهره‌گیری از ابزارهای مدرن و تکنیک‌های بازاریابی عصبی، می‌توانند به اهداف بلندمدت و موفقیت‌های پایدار دست یابند. در این مسیر پر از چالش‌ها و فرصت‌هایی که کارآفرینی در دنیای دیجیتال ارائه می‌دهد، انعطاف و استعداد برای نوآوری و ارتقای محصولات و خدمات اساسی است. همچنین، تحلیل دقیق و شناخت عمیق از نیازها و ترجیحات مشتریان نقطه شروع موفقیت در این مسیر است. اگر به دنبال ایجاد کسب‌وکار اینترنتی خود و تبدیل‌شدن به یک کارآفرین موفق هستید، با انعطاف و استراتژی منحصربه‌فرد خود، می‌توانید در دنیای جدید کارآفرینی و فروش آنلاین به موفقیت‌های بی‌شمار دست پیدا کنید.


آشنایی کامل با مراحل مختلف خلق ایده و راه اندازی کسب و کار اینترنتی

برخی از افراد که تاکنون در زمینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی فعالیتی نداشته‌اند، تصور می‌کنند که شروع و تأسیس یک کسب و کار اینترنتی کاری بسیار سخت و دشواری است. البته این کار دشواری‌های خاص خودش را دارد، ولی اگر اصول آن را خوب بدانید، به‌سادگی می‌توانید یک کسب و کار اینترنتی تأسیس کنید و از مشکلات و موانع موجود در این مسیر،  به راحتی عبور کنید. انتخاب ایده مناسب و انجام سایر مراحلی که در این مقاله ذکر می‌شوند، می‌تواند شما را به یک کارآفرین موفق در سطح اینترنت تبدیل کند.
راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق نیاز به موارد زیادی مثل سخت‌کوشی، فداکاری، سرمایه‌گذاری، شب‌زنده‌داری و تلاش بی‌وقفه دارد. برای اینکه بدانید این کار چه چالش‌هایی دارد، بهتر است بدانید 71 درصد از کسب و کارهای اینترنتی و استارت آپ ها در مدت 10 سال دچار شکست می شوند.
پس راه اندازی کسب و کار اینترنتی به صورت موفق هم باید هنوز به طور مداوم و به سختی کار کنید تا هر سال موفق تر از سال گذشته به کار خود ادامه داده و بتوانید کسب و کار خود را گسترش دهید. پس داشتن اطلاعات مناسب قبل از آغاز کار، می تواند کمک بسیاری زیادی به شما کند تا کسب و کار اینترنتی خود را به راحتی راه اندازی و مدیریت کنید.
 مراحل مختلف خلق ایده و راه اندازی کسب و کار اینترنتی
هر شخصی در هر مرحله از زندگی دارای ایده‌هایی در ذهن خود است. برخی از این ایده ها مناسب هستند اما ممکن است برخی دیگر چنگی به دل نزنند. دنیای کسب و کارهای اینترنتی، دنیای خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها محسوب می‌شود. در زمینه راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی، ایده‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت یا شکست محسوب می‌شوند. اگر ایده شما یک ایده عالی باشد، بازهم بین داشتن یک ایده فوق‌العاده و تأسیس یک استارت‌آپ و کسب و کار اینترنتی موفق، تفاوت بزرگ و چشمگیری وجود دارد.
سؤالی که ذهن خیلی از افراد را درگیر خود کرده است، این است که: " چگونه از بین ایده‌های مختلف، برای تأسیس یک کسب و کار اینترنتی، مناسب‌ترین ایده را انتخاب کنیم".
در ادامه این مطلب در ابتدا در مورد خلق ایده مناسب برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی صحبت می‌کنیم و سپس سایر موارد مهم را بیان خواهیم کرد. شما می‌توانید از این مطلب جامع به عنوان نقشۀ راه برای انتخاب ایده مناسب و راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود و مدیریت صحیح آن استفاده کنید.



ویژگی‌های یک ایده موفق برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی
 ویژگی‌های یک ایده موفق برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

پیش از راه اندازی کسب و کار اینترنتی، ارائه بهترین ایده و شناخت جزئیات آن یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات و مباحثی است که باید انجام شود. ابهامات فروانی برای مشخصات یک کسب و کار اینترنتی موفق وجود دارند. برای رفع این ابهامات در ابتدا باید یک لیست از تمام ایده‌هایی که به نظرمان خوب است را تهیه کنیم.
یک ایده خوب برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی بسیار مهم است. پس باید با دقت عمل کنید. شاخص‌ها و فاکتورهای زیادی وجود دارند که احتمال موفقیت یک ایده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی را افزایش می دهند. مشخصات یک ایده خوب که شانس موفقیت شما در راه اندازی کسب و کار اینترنتی را افزایش می‌دهد به شرح زیر هستند:

  1. مقیاس پذیری ایده
     مقیاس پذیری ایده
    یکی از ویژگی‌های مهم یک ایده خوب، مقیاس‌پذیری آن است. مقیاس‌پذیری باعث رشد سریع یک کسب و کار اینترنتی می‌شود و تبدیل‌شدن به یک کسب و کار اینترنتی بزرگ را در سطح کشور یا در سطوح بین‌المللی فراهم می کند. به عنوان‌مثال، یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر به شما اجازه می‌دهد تا درآمد خود را از 5 میلیون تومان در روز به پانزده میلیون تومان در روز بدون سه برابر کردن هزینه های جانبی تبدیل کنید.
     البته شما می توانید از برخی ایده‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی که مقیاس پذیر نیستند هم استفاده کنید. ولی به خاطر داشته باشید که مقیاس‌پذیری یک ویژگی عالی و کلیدی است زیرا ایده کسب و کار اینترنتی شمارا از سطح متوسط به سطح عالی خواهد رساند. کسب و کار اینترنتی که پتانسیل افزایش مقیاس را نداشته باشد، خیلی زود دچار ورشکستگی می‌شود و ایده‌هایی که مقیاس‌پذیر نباشند، فقط برای کسب درآمد در کوتاه مدت مناسب هستند.
    ویژگی مقیاس‌پذیری، به این معنا نیست که اگر ایده مقیاس پذیر باشد، شکست ناپذیر است. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، 90 درصد از کسب و کارهای اینترنتی، در پنج سال اول فعالیت خود دچار شکست می‌شوند. زیرا اکثر کارآفرینان بدون توجه به پتانسیل رشد (مقیاس‌پذیری) و خیلی عجولانه شروع به کار می کنند و ویژگی مهم مقیاس‌پذیری‌ را در ایده کسب و کار خود در نظر نمی‌گیرند.
    به عنوان‌مثال، کسب و کار اینترنتی دیجی کالا یک استارت آپ مقیاس‌پذیر است که کار خود را در ابتدا با فروش محصولات دیجیتال شروع کرد و حالا با افزایش مقیاس، حتی خودرو هم می‌فروشد!


2. ایده مناسب برای ورود به بازارهای موجود یا ایجاد یک بازار جدید
 ایده مناسب برای ورود به بازارهای موجود یا ایجاد یک بازار جدید
روش های زیادی وجود دارند که به کمک آن‌ها می توان اطمینان پیدا کرد که ایده راه اندازی کسب و کار اینترنتی شما، ایده خوبی برای ورود به بازار است.
اولین روش این است که ایده‌ای پیدا کنید که پیش از این، تا حدودی آزمایش شده و کاربرد آن ثابت شده باشد. به این منظور، می توانید ایده کسب و کار اینترنتی خود را با جستجو در منابع مرتبط مانند اینترنت بررسی کنید.
یکی دیگر از روش‌ها این است که یک بازار متفاوت و جدیدی خلق کنید. برای مثال اسنپ یک بازار جدید برای کرایه خودرو به صورت آنلاین را ایجاد کرد که پیش از این وجود نداشت. اسنپ با این ایده، مشکلات موجود در بازار را شناسایی کرد و با خلق یک اپلیکیشن مورد نیاز کاربران، این مشکلات را برطرف کرد. 


3. ورود به بازارهای در حال توسعه
 ورود به بازارهای در حال توسعه
قابلیت ورود به یک بازار موجود، همیشه باعث رشد کسب و کار اینترنتی شما نمی‌شود و گاهی ممکن است با ورود به یک بازار ضعیف، کسب کار شما دچار مشکلات جدی شود. اگر می‌خواهید وارد بازار جدیدی شوید باید میزان رشد بازار را بررسی کنید، سپس اقدام کنید. یعنی باید ایده شما برای ورود به بازاری باشد که امکان رشد و توسعه در سال‌های آینده را داشته باشد، نه اینکه رو به افول و کاهش ظرفیت باشد.


4. پایداری ایده برای یک دوره چندساله
 پایداری ایده برای یک دوره چندساله
ایده‌هایی مناسب هستند که برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی با دوام در یک دوره حداقل پنج ساله باشند. همه ایده‌ها دارای یک چشم‌انداز هستند. شما هم باید برای ایده خود در 5 تا 10 سال آینده چشم‌اندازی ترسیم کنید تا طبق آن گام بردارید و به موفقیت برسید.


5. سودآوری و بهره‌وری

ایده راه اندازی کسب و کار اینترنتی شما باید به گونه‌ای باشد که کسب و کار شما خیلی زود و تا پیش از اتمام منابع مالی خود به نقطه سربه‌سر برسد یعنی درآمد و هزینه‌های آن با هم یکسان شوند. اگر ایده‌ای داشته باشد که در مدت سه سال نتواند به نقطه سر به سر برسد، باید از آن ایده صرف‌نظر کنید و به سراغ ایده‌ای دیگری بروید.


6- تمایز ایده
 تمایز ایده
ایده کسب و کار به‌ویژه در خصوص استارت‌آپ‌ها باید دارای تمایز مشخصی با سایر کسب و کارهای موجود در بازار باشد. یعنی کسب و کار شما باید یک محصول یا خدمت منحصربه‌فرد را عرضه کند که تاکنون در بازارها مطرح نشده است یا ارائه آن در سطح بسیار اندکی بوده باشد. 
یک ایده متمایز از همان بدو کار امکان موفقیت دارد و شما همیشه یک قدم از سایر افرادی که وارد این کسب و کار شوند، جلوتر خواهید بود. ممکن است  ایده های کسب و کار اینترنتی که در ذهن خود دارید عالی به نظر برسند، اما باید وقت زیادی را صرف بهینه‌سازی و بهبود ایده خود کنید تا بتوانید زودتر به موفقیت برسید. ایده‌ای را انتخاب کنید که بازار دنجی دارد و هنوز کسی از آن استفاده نکرده تا با متمایز بودن ایده خود بتوانید مزیت رقابتی پایدار به دست آورید.



چگونه یک ایده خوب را انتخاب و اجرایی کنیم
 چگونه یک ایده خوب را انتخاب و اجرایی کنیم

خیلی اوقات پیش می‌آید که ایده‌ای فوق‌العاده‌ای به ذهنمان می‌رسد، اما به دلیل اینکه نمی‌دانیم چگونه این ایده را تبدیل به یک کسب و کار اینترنتی کنیم و توسعه دهیم، از بین می‌رود. برای اینکه بتوانیم ایده‌های خود را تبدیل به کسب و کار اینترنتی موردنظر خود کنیم باید مراحل زیر را با دقت انجام دهید:


1. بازارهای مرتبط را به‌دقت بررسی و تحلیل کنید
در ابتدا بازارهای مشخصی که ایده کسب و کار اینترنتی شما می تواند در آن‌ها اجرا شود را به‌طور کامل بررسی کنید. برای اینکه بازار آن را بررسی کنیم باید به سؤالات زیر پاسخ دهیم:
نیازهای بازار موردنظر چیست؟
پروفایل مشتریان در این بازار به چه صورت است؟
آیا مشکلات حل‌نشده‌ای در زمینه مورد نظر، وجود دارند؟ 
شما می توانید به سایت های معتبر و متخصص در بازار مورد نظر مراجعه کنید تا در جریان آخرین شرایط بازار مورد نظر قرار بگیرید و اقدامات خود را بر اساس این شرایط انجام دهید.
 برای مثال، سایت مشهور تد، یک سایت فوق‌العاده در زمینه آگاهی و توسعه ایده‌های کسب و کار است. شعار این سایت این است: "ایده ها ارزش گسترش دارند". این سایت منبع بزرگی از ایده‌های مختلف برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی و سایر کسب و کارها است که نظرات افراد متخصص در بازارهای مختلف را جمع‌آوری می‌کند. این سایت باعث می‌شود که آگاهی خود را راجع به ایده‌های مختلف را افزایش دهیم و بتوانیم راحت‌تر به مقایسه و تصمیم‌گیری در مورد ایده‌ها بپردازیم.


2. ایده های برتر را لیست کنید و در نهایت بهترین را انتخاب کنید
 لیست کردن ایده های برتر

در این مرحله از راه اندازی کسب و کار اینترنتی، باید لیستی از ایده‌های خوب خود را به همراه نقاط قوت و ضعف و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای خارجی روش اسوات (SWOT) بنویسید. سپس تمام ایده‌ها را به صورت یک به یک ارزیابی کنید.
این تحلیل باید بر مبنای ویژگی‌های ایده‌های موفق باشد که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره شد. باید تمام ایده‌ها را امتیازدهی کنید و سپس ایده‌ای که بیشترین امتیاز را بر اساس تحلیل اسوات به دست می‌آورد، به عنوان ایده اصلی راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود انتخاب کنید.


3. کسب و کار خود را بر مبنای ایده انتخابی طراحی کنید
 طراحی مدل کسب و کار
در ابتدا باید یک مدل کسب و کار تهیه کنید. مدل کسب و کار یک فلوچارت است که در آن بخش‌های عمده یک کسب و کار مانند روش درآمدزایی، روش تأمین مالی، روش استخدام، روش بازاریابی، روش تولید، روش ارائه خدمات و همچنین کانال‌های توزیع و ارائه خدمات یا محصولات به بازار مشخص شده است.
مدل کسب و کار، یک برنامۀ کسب و کار است که باید پیش از راه اندازی کسب و کار اینترنتی تهیه شود. این مدل به عملیاتی شدن یک ایده کسب و کار اینترنتی مشخص در یک بازار کمک می کند.  اولین جزء مدل کسب و کار، گزاره ارزش یا VALUE نام دارد. ارزش، توصیف کالاها/خدماتی است که یک کسب و کار به مشتریان و مصرف‌کنندگان در بازار ارائه می دهد. گزارش ارزش همچنین توضیح می دهد که چرا این کالاها و خدمات مناسب مشتریان یا متقاضیان هستند و در حالت ایده آل باید به‌گونه‌ای ارائه شود که محصول یا خدمت موردنظر را از موارد مشابهی که رقبا ارائه می‌دهند، متمایز کند. اگر ارزش‌گذاری درست انجام شود، باعث ایجاد مزیت رقابتی پایدار می‌شود.
مدل کسب و کار یا یک استارت آپ باید هزینه های پیش‌بینی‌شدۀ کسب و کار اینترنتی موردنظر و منابع تأمین مالی آن، پایگاه مشتریان هدف این کسب و کار، استراتژی‌های بازاریابی، منابع کلیدی، مشارکت‌های کلیدی، نحوۀ رقابت و میزان درآمدها و هزینه ها را نیز شامل شود. 
یکی از اشتباهات رایج در ساخت مدل کسب و کار اینترنتی نادیده گرفتن هزینه های یک کسب و کار تا زمانی است که تبدیل به یک کسب و کار سودآور شود. سرمایه‌گذار یا مؤسس باید تا زمانی که سودآوری حاصل می‌شود دلیلی قانع‌کننده برای ادامه کار داشته باشند. می‌توانید در این دوره از شراکت و یا تبلیغات استفاده کنید تا این زمان کمتر شود.
 تمامی کسب و کارهای اینترنتی و نوین ممکن است یک دوره زمانی بدون سود را در ابتدا پشت سر بگذارند. مثل کسب و کار اینترنتی اسنپ که در 6 ماه ابتدای کسب و کار خود، هیچ سودی نداشت و سپس در نقطه سر به سر قرار گرفت و پس از گذشت آن دوران به درآمد باورنکردنی رسید و دارای طرفداران زیادی شد.
4. محصول یا خدمات نهایی را توسعه دهید
اجرای تغییرات و اصلاحات به ‌منظور تولید محصول یا ارائه خدمات نهایی، لازم و ضروری است. در این مرحله از کار باید با بررسی دقیق نیاز مشتریان، آخرین تغییرات و اصلاحات را بر روی محصولات/خدمات کسب و کار اینترنتی خود اعمال کنید تا متناسب با نیاز بازار شوند. اطمینان پیدا کنید که نقطه‌ضعفی باقی نمانده باشد. پس از پایان این مرحله می‌توانید محصولات یا خدمات خود را به طور کامل به بازار موردنظر عرضه کنید.



شناسایی مخاطبین هدف کسب و کار اینترنتی
 شناسایی مخاطبین هدف کسب و کار اینترنتی

در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که پیشرفت تکنولوژی و بیکاری، هر دو به صورت کاملا موازی روز به روز در حال افزایش هستند. افزایش بیکاری باعث شده است تا جوانان زمان بیشتری را پای گوشی‌هایشان بگذرانند و البته که تکنولوژی نیز با امکانات جدید خود هر روز قشر جوان را بیش از پیش به سمت خود جذب می‌کند.
با این وجود آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که از بستر تکنولوژی برای درآمد زایی خود استفاده کنید؟ پاسخ شما به این سوال هرچه باشد - مثبت یا منفی - به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.
اگر پاسخ‌تان به سوال قبل مثبت است، احتمالا برای شروع کار نیاز به یک مشاوره جدی دارید. بازار کسب و کارهای اینترنتی آنقدر گسترده و بی‌انتها است که محال ممکن است بدون استفاده از مشورت و تجربه دیگران بتوانید با موفقیت در این راه قدم بردارید. در ادامه راه شاخه‌های مختلف کسب و کار اینترنتی را به طور مفصل تشریح خواهیم کرد تا پایه اصلی دانش مورد نیاز شما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی به خوبی شکل بگیرد.
اگر هم پاسخ شما منفی است، شاید با خواندن این مقاله به این فکر بیفتید که روش جدیدی را برای زندگی خود انتخاب کنید و یا ایده‌ای در ذهنتان شکل بگیرد که تصمیم بگیرید آن را در قالب کسب و کار اینترنتی عملی کنید. 
اما همانطور که گفتیم در هر دو صورت نیاز است تا ابتدا با پایه دانش کسب و کار اینترنتی به خوبی آشنایی پیدا کنید. بسیاری از افراد در همین قدم ابتدایی شروع به جمع آوری و مطالعه اطلاعات پراکنده‌ای می‌کنند که در اغلب موارد بیشتر باعث پراکندگی ذهنی و سردرگمی در برداشتن قدم اول می‌شود. بنابراین قصد ما این است که قدم به قدم مراحل کار را به شما معرفی کنیم.
اولین قدم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی تعیین تکلیفی است که باید با خودتان انجام دهید و سپس مخاطبین بازار هدف خود را به خوبی بشناسید.
 اولین قدم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی
به بیان واضح‌تر در ابتدا باید زمینه کار و مشتریان ویژه آن زمینه را برای خود مشخص کنید. اگر بخواهیم با مثال شروع کنیم، باید به سراغ بازار گرم و واقعی سطح شهر برویم. این مسئله نیاز به دقت و موشکافی خاصی ندارد که زمانی که قصد خرید نوشابه انرژی‌زا یا کنسرو آناناس داشته باشید، به یک سوپرمارکت نسبتا سطح بالا مراجعه می‌کنید اما اگر قصدتان خرید یک آبمیوه ساده باشد، نزدیکترین سوپرمارکت هم احتمالا نیاز شما را برآورده می‌کند. اگر هم قصدتان خرید لباس باشد مشخصا فکر رفتن به سوپرمارکت از ذهن‌تان نیز نخواهد گذشت! زیرا بازار هدف لباس با تنقلات کاملا متفاوت است. 
یکی از مفاهیم پایه کسب و کار اینترنتی نیز با همین مثال قابل توضیح است. تنها تفاوت عمده اینجاست که در این بازار شما قرار است نقش فروشنده یا تاجر را ایفا کنید و مشتریان به سراغ شما بیایند.
پس به این منظور ابتدا باید بازار هدف خود را در کلیات و جزئیات مشخص کنید. اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی دارید، ابتدا مشخص کنید که می‌خواهید چه چیزی را به فروش برسانید. خوار و بار؟ پوشاک؟ لوازم جانبی موبایل؟ لوازم جانبی خودرو؟ جالب است بدانید که تمامی این محصولات و البته محصولات بسیار متفاوت دیگری در فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسند.
برخی فروشگاه‌های بزرگ‌تر که نمونه عالی آن دیجی کالا است چند صد نوع دسته بندی کالایی از تنقلات و اجناس سوپرمارکتی گرفته تا خودرو را به فروش می‌رسانند اما بسیاری از فروشگاه‌های ریز و درشت دیگری وجود دارند که یک یا چند نوع کالا را می‌فروشند. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که کسب و کار اینترنتی به هیچ عنوان محدود به فروشگاه‌های اینترنتی نمی‌شود و انواع استارت آپ‌ها یا کسب و کارهای اینترنتی و مجازی در شاخه‌های مختلف خدماتی، فروشگاهی و... هر روزه در سراسر دنیا تاسیس می شوند. 
با این وجود حتی کسب و کارهای خدماتی نیز بازار هدف و مخاطبین و مشتریان خاص خود را دارند. بله، اولین قدم ضروری برای شما به عنوان یک صاحب کسب و کار اینترنتی شناسایی همین مخاطبین است. 
اما بهترین و اصولی‌ترین راه برای انجام این کار چیست؟ پس از این که شاخه کسب و کار اینترنتی خود را مشخص کردید باید به سراغ نمونه‌های موجود و مشابه با کسب و کار خود در دنیای مجازی و واقعی باشید. مشتریان هدف شما همیشه در بازار هدف شما یافت می‌شوند. از این طریق به سادگی می‌توانید نیازهای عمده مشتریان آینده خود را درک کنید، کم و کاستی‌های کسب و کارهای مشابه خود را ببینید و سعی کنید آن‌ها را در کسب و کار خود برطرف کنید و البته از اشتباهات کسب و کارهای دیگر درس بگیرید. 
اگر در برنامه کاری شما به عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی عمده فروشی نیز جایی داشته باشد، بازار هدف شما بسیار گسترده‌تر خواهد بود زیرا می‌توانید به سراغ خرده فروش‌ها رفته و با بازاریابی اصولی اجناس خود را به آن‌ها نیز بفروشید. اگر تنها برای خرده فروشی برنامه ریزی کرده‌اید نیز می‌توانید بازاریابی شناسایی مشتریان و مخاطبین را آغاز کنید. 
با ذکر مثال دیگری می‌توانیم بحث شناسایی مخاطبین را به خوبی جمع بندی کنیم و به سراغ مبحث بعدی برویم. تصور کنید تصمیم به راه اندازی یک کترینگ آنلاین گرفته‌اید. بازار هدف شما چیست؟ احتمالا با خود فکر می‌کنید که مردم عادی سطح شهر شما بازار هدف شما هستند. البته که این فرض درست است اما آیا بازار هدف شما تنها به همین مردم عادی سطح شهر محدود می‌شود؟ آیا به جز خانواده‌ها نهادهای دیگری وجود ندارند که نیاز به ارائه خدمات از سوی شما داشته باشند؟ 
کافی است سری به ادارات بزنید و وضعیت غذایی آن‌ها را جویا شوید. بسیاری از ادارات و شرکت‌های خصوصی دارای آشپزخانه مجهز برای پخت و پز وعده‌های غذایی نیستند و در بسیاری از مواقع برای کارمندان خود غذا سفارش می‌دهند. تحت این شرایط شما می‌توانید با یک پیشنهاد وسوسه کننده به سراغ این ادارات و شرکت‌ها بروید و با ارائه یک تخفیف خوب قرارداد ماهانه یا حتی سالانه برای طبخ غذای این شرکت‌ها منعقد کنید. 
اساس بازاریابی و شناسایی مخاطبین بازار هدف همین است. باید از هوش اقتصادی خود استفاده کنید و از ایده‌های ناب خود برای گسترش کسب و کار اینترنتی‌تان بهره ببرید.
در میان بحث باید به این نکته نیز اشاره کنیم که احتمال شکست در استارت آپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی بسیار بالا است. کافیست به فهرست پرشمار فروشگاه‌های اینترنتی موجود در اینستاگرام که از آخرین پستشان در این شبکه ماه‌ها می‌گذرد، نگاهی بیندازید تا متوجه این شرایط شوید. نکته جالب این است که تمامی این فروشگاه‌ها و کسب و کارها در یک نقطه مشترک هستند آن هم این است که همه این کسب و کارها بدون دانش و تجربه کافی و به قول معروف خودمان «از سر شکم سیری» تاسیس شده‌اند و بعد از چند صباحی نیز با شکست مواجه شده‌اند.
در این رابطه باید گفت که مهم این است که ناامید نشوید، تا جای ممکن با آگاهی و مشورت قدم بردارید و زمان کافی را برای پیشبرد اهداف خود در کسب و کار اینترنتی صرف کنید. بدون هر کدام از این سه ضلع مطمئن باشید از همین ابتدا محکوم به شکست خواهید بود. 



مدل‌های درآمدی رایج کسب و کار اینترنتی در ایران
 مدل‌های درآمدی رایج کسب و کار اینترنتی در ایران

اگر تا چند سال پیش از شما درباره کسب و کار اینترنتی می‌پرسیدند احتمالا به چیزی غیر از فروشگاه‌ اینترنتی فکر نمی‌کردید زیرا غیر از این نوع فروشگاه‌ها هیچ نوع کسب و کار اینترنتی دیگری سراغ نداشتید. اما امروزه استفاده از استارت آپ‌ها به خورد سبک زندگی روزانه ما رفته است. شاید بسیاری از شما در حال حاضر از اصطلاح «اسنپ کردن» استفاده کنید! این یعنی کسب و کارهای اینترنتی و استارت آپ‌ها تمام ابعاد زندگی ما را در بر گرفته‌اند. حتی بسیاری از افراد دیگر برای خرید و سفارش نان نیز از اپلیکیشن گوشی خود استفاده می‌‌کنند! البته که این اتفاقات در عصر تکنولوژی جای تعجب ندارد زیرا احتمالا در سده‌های آینده گوشی‌ها و ربات‌ها کارهای شخصی و اداری مردم را انجام خواهند داد. 
اما حالا و در عصر تکنولوژی، با وجود این همه ظرفیت‌های گوناگون برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی و البته رقبای کوچک و بزرگ در این زمین بازی بی‌انتها، انتخاب با شماست که با چه امکاناتی و در چه زمینه‌ای شروع به فعالیت کنید. 
اولین و احتمالا در دسترس‌ترین زمینه موجود برای فعالیت و راه اندازی کسب و کار اینترنتی، فروش محصولات فیزیکی است. همانطور که پیش‌تر گفتیم، فروشگاه‌های کوچک و بزرگ بسیار زیادی در فضای مجازی ایران در حال فعالیت هستند که در بین آن‌ها فروشگاه‌هایی نظیر دیجی کالا، دیجی استایل، بامیلو و... از شهرت بیشتری برخوردارند. 
تمامی این فروشگاه‌ها فارغ از بازار هدفی که دارند، یک هدف مشخص را دنبال می‌کنند، فروش اجناس فیزیکی. البته که بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ با فروشگاه‌های مجازی و فیزیکی کوچک قراردادهای فروش دیگری نیز امضا می‌کنند که بر طبق آن‌ها اجناس فروشگاه‌های کوچکتر را نیز در قبال پرداخت پورسانت به فروش برسانند. خدمات دیگری نظیر گارانتی هم در فروشگاه‌های اینترنتی قابل پیاده سازی است که به امکانات و قدرت مانور فروشگاه بستگی دارد.
اگر قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود در قالب یک فروشگاه اینترنتی دارید، باید با افرادی که تجربه موفقی را در این زمینه پشت سر گذاشته‌اند مشورت کافی داشته باشید زیرا همانطور که اشاره کردیم فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری به ویژه در سطح اینستاگرام بدون استفاده و مشتری به حال خود رها شده‌اند. 
البته بسیاری از صاحبان کسب و کارهای حقیقی پس از مدتی به این فکر می‌افتند که فعالیت خود را به عنوان یک فروشگاه اینترنتی نیز ادامه دهند. بنابراین اگر شما نیز جزو این دسته افراد هستید، شاید راه اندازی فروشگاهی مجازی به موازات فروشگاه حقیقی خود، ریسک ارزشمندی به نظر برسد. این امکان نیز وجود دارد که هیچ علاقه‌ای به فروش اجناس فیزیکی نداشته باشید و اساسا به این دلیل به راه اندازی کسب و کار اینترنتی روی آورده باشید که نمی‌خواهید به فروش اجناس بپردازید.
اگر چنین تصمیمی را در ذهن‌تان می‌پرورانید باید بگوییم که دنیای مجازی و اینترنت آنقدر بزرگ است که برای انجام یک فعالیت خاص تحت فشار و جبر قرار نخواهید گرفت. شما می‌توانید در فضای مجازی به فروش محصولات دیجیتال بپردازید. اما منظور از محصولات دیجیتال چیست؟ حتما تا به حال نام تولید محتوای دیجیتال یا متنی به گوشتان خورده است. طراحی مدل‌ها و پوسترهای گرافیکی و ساخت و تدوین کلیپ‌های تبلیغاتی نیز جزو همین دسته به شمار می‌روند. به طور کلی محتوای دیجیتال امروزه و در عصر تکنولوژی از ارزشی چند برابر برخوردار شده است و احساس نیاز به طراحی و تدوین این نوع محصولات کاملا در جامعه احساس می‌شود. 
بنابراین شما می‌توانید کسب و کار اینترنتی خود را به عنوان یک تیم تولید کننده و فروشنده محصولات دیجیتال آغاز کنید. البته انجام این کار از عهده یک نفر ساخته نیست و همانطور که گفتیم باید تیمی متشکل از افراد متخصص در این زمینه را دور هم جمع کنید و آن‌ها را سازماندهی کنید. 
مزیت محصولات دیجیتال نسبت به محصولات فیزیکی این است که برای فروش این نوع محصولات نیاز به انبار و اجناس ندارید. محصولات دیجیتال طبیعتا در فضای کامپیوتری تولید می‌شوند و حاصل خلاقیت افراد متخصص هستند. بنابراین راه اندازی این کسب و کار با امکانات حداقلی نیز امکان پذیر است. 
البته در این زمینه نیز بازاریابی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد زیرا بدون بازاریابی اصولی هیچ شرکت‌، نهاد یا ارگانی از وجود استارت آپ شما باخبر نخواهد شد و در نتیجه از هیچ سازمانی سفارش دریافت نخواهید کرد.
نکته جالب دیگر این است که قدمت فروش محصولات دیجیتالی از فروش محصولات فیزیکی در فضای مجازی بیشتر است! بسیاری از وبسایت‌های دانلود فیلم یا محتوای ویدئویی از سال‌ها قبل برای دانلود از شما هزینه اشتراک و عضویت ماهانه یا سالانه دریافت می‌کردند. بسیاری نیز محتوا یا فیلم‌هایشان را به صورت پستی ارسال می‌کردند. اگر قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید که به این صورت باشد، بهتر است پیش از هر چیز از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی محتوای دیجیتال دیدن نمایید.
 راه اندازی کسب و کار اینترنتی در جهت خدمات و سرویس دهی
راه دیگری که پیش روی شما قرار دارد راه اندازی کسب و کار اینترنتی در جهت خدمات و سرویس دهی است. اسنپ، تپ سی، ریحون، همراه کارت، آپ و نام‌های بسیار زیاد دیگری در مارکت اپلیکیشن‌های فارسی حضور دارند که هر کدام در زمینه مخصوصی مشغول به فعالیت هستند. 
راه اندازی این کسب و کارها نیاز به صرف هزینه و زمان بیشتری دارد اما نکته مثبت این است که امکان پیشرفت در این استارت آپ‌ها بسیار زیاد است، البته به شرطی که تمامی مراحل کار اصولی و درست پیش بروند. 
اگر بخواهیم به بازار امروز این کسب و کارها نگاهی بیندازیم، اسنپ و تپ سی را می‌بینیم که در زمینه تاکسیرانی و فراهم کردن تاکسی اینترنتی برای مسافران درون شهری و برون شهری فعالیت می‌کنند و اتفاقا با اقبال بسیار زیادی مواجه شده‌اند. 
نمونه‌هایی مانند همراه کارت و آپ هم در طی دو سه سال اخیر در زمینه خدمات مالی و بانکی بسیار فراگیر شده‌اند. با استفاده از این نرم افزارها می‌توانید به سادگی قبوض خود را پرداخت کنید، وجوه خود را انتقال دهید، به پرداخت اقساط خود بپردازید، موجودی دریافت کنید و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهید. 
ریحون، دلینو، اسنپ فود و غیره نیز کسب و کارهای مربوط به حوزه سفارش از رستوران‌ها و دلیوری غذا هستند. با عضویت در این نرم افزارها این امکان را دارید که به طور همزمان به منوی چندین رستوران موجود در محل زندگی خود دسترسی داشته باشید و در نهایت غذای مورد نظر خود را به سادگی سفارش دهید.
اما راه اندازی کسب و کار اینترنتی در حوزه خدماتی تنها به همین چند دسته تقسیم نمی‌شوند و روز به روز به انواع و اشکال این کسب و کارها افزوده می‌شود. برای مثال در طی چند ماه اخیر شاهد افزایش فعالیت کسب و کارهای آنلاین در زمینه داروخانه‌های آنلاین و شرکت‌های گردشگری و رزرو بلیط هواپیما و هتل بودیم. 
 آغاز فعالیت استارت
قطعا در طی مدتی کوتاه بسیاری از زمینه‌های شغلی دیگر نیز راه خود را به سمت کسب و کارهای آنلاین باز خواهند کرد و فعالیت استارت آپی خود را آغاز خواهند کرد.
البته زمینه دیگری نیز برای کسب درآمد از طریق راه اندازی کسب و کار اینترنتی وجود دارد که شامل روش‌های بسیار متفاوت و گوناگون تبلیغاتی می‌شود. بازاریابی ایمیلی، CPC، CPA، CPC، CPM، RPC، EPC و سایر مواردی از این قبیل، همه و همه جزو راه‌های کسب درآمد ناشی از تبلیغات به شمار می‌روند که به طور روزمره با آن‌ها مواجه می‌شوید. هرچند که گاهی این تبلیغ‌ها ممکن است برای‌تان آزار دهنده به نظر برسند اما این راه‌های تبلیغاتی نیز جزو دسته‌های پر درآمد کسب و کار اینترنتی به شمار می‌روند. به طور کلی تبلیغات در هر فضایی سودآوری مناسبی دارد، به همین جهت است که از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی گرفته تا برخی وبلاگ‌های محلی، همه و همه از درآمدزایی ناشی از تبلیغات استقبال می‌کنند.
در نهایت نیز آموزش و مشاوره را هرگز فراموش نکنید. امروزه کسب و کارهای آموزشی یا مشاوره‌ای بسیاری در ایران راه اندازی شده‌اند که به آموزش دروس عمومی و تخصصی از دبستان تا دانشگاه و مشاوره‌های تحصیلی، خانوادگی، مهاجرتی و سایر موارد می‌پردازند. این نوع کسب و کارها نیز برای سوددهی بیش از همه به یک پشتوانه تبلیغاتی و بازاریابی ویژه نیاز دارند زیرا آموزش و مشاوره بیش از هر چیز به تعامل انسان‌ها با یکدیگر نیاز دارد.
 بازاریابی و تبلیغات در راه اندازی کسب و کار اینترنتی
به صورت کلی باید گفت که بازاریابی و تبلیغات در راه اندازی کسب و کار اینترنتی در حوزه‌های مختلف، به شدت مورد نیاز هستند. حتی اگر بهترین آموزش را ارائه دهید، بهترین محصول را بفروشید، بهترین کلیپ را تدوین کنید، بهترین مشاوره را بدهید. تا زمانی که کسی شما را نشناسد به شکوفایی نخواهید رسید. البته بحث راجع به بازاریابی و تبلیغات بسیار مفصل بوده و برای تبلیغ و بازاریابی اصولی به مطالعه ده‌ها کتاب و مقاله و مشورت گرفتن از آژانس‌های تبلیغاتی مورد اعتماد و معتبر نیاز دارید.
تا چند سال گذشته شاید هیچکس تصور نمی‌کرد که روزی برای اجاره یا خرید خانه به جای مراجعه به بنگاه‌های مختلف، گوشی خود را در دست بگیرد و قیمت، شرایط و موقعیت خانه‌ها را بررسی کند. اما عصر تکنولوژی عصر شگفتی‌هاست و باید آماده باشیم که هر روز بیش از پیش شگفت زده شویم.



مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی
 مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی

اگر در نهایت تصمیم خود را گرفته‌اید و عزم خود را جزم کرده‌اید تا به راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود بپردازید، نوبت به این می‌رسد که مراحل مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی را شناسایی کنید.
برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق، پیش از هر چیز باید میزان سرمایه خود را مشخص کنید. آیا سرمایه خاصی را برای راه اندازی کسب و کار خود در نظر گرفته‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید میزان سرمایه خود را ارزیابی کنید تا ببینید با میزان سرمایه فعلی خود امکان راه اندازی استارت آپ مد نظر خود را دارید یا خیر. اگر سرمایه شما کفاف راه اندازی کسب و کارتان را نمی‌دهد و یا کلا سرمایه‌ خاصی در دست ندارید، باید به همایش‌های استارت آپی متوسل شوید تا شاید بتوانید در این نوع گردهمایی‌ها برای خود سرمایه گذار بیابید.
فراموش نکنید که برای حضور و پذیرفته شدن در این همایش‌ها بیش از هر چیز نیاز به یک ایده ناب و جدید دارید زیرا سرمایه گذاران عقیده دارند که فضای مجازی کشور به حد کافی رستوران و تاکسی آنلاین در خود گنجانده است! البته پیدا کردن شریک نیز یکی از راه‌های موجود برای پیشبرد اهدافتان است اما فراموش نکنید که برای یافتن شریک نیز باید توان متقاعد کردن افراد اطرافتان را داشته باشید. برای شروع شراکت نیز حتما از افراد باتجربه مشورت بگیرید زیرا شراکت مراحل تعیین و تکلیف مالی خاص خود را می‌طلبد و تعداد شرکایی که با یکدیگر به اختلافات جدی برخورده‌اند اصلا پایین نبوده است. 
پس از فراهم‌کردن زمینه مالی نیاز به یک تعیین تکلیف جدی درباره حوزه فعالیت خود دارید. فروشگاه اینترنتی، مرکز مشاوره، آموزشکده آنلاین، استارت آپ خدماتی و... شما قصد فعالیت در کدام زمینه خاص را دارید؟ حتی اگر قصدتان فعالیت در یکی از شاخه‌های مذکور است هم باید زیرشاخه اصلی فعالیت خود را از پیش مشخص کنید. 
برای مثال همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، اگر قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی در حوزه فروشگاه آنلاین را دارید، پیش از هرچیز باید مشخص کنید که قصد فروش چه نوع کالا یا کالاهایی را دارید؟ پوشاک؟ خوراک؟ منسوجات؟ صنایع دستی؟ لوازم جانبی؟ دنیای کالاها آنقدر گسترده است که امکان ندارد بدون برنامه ریزی و هدف گذاری بتوانید به موفقیت چندانی دست پیدا کنید.
 اصلی‌ترین مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی
پس از مشخص‌کردن زمینه فعالیت، نوبت به یکی از اصلی‌ترین مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی می‌رسد. در این مرحله باید وبسایت و در صورت نیاز اپلیکیشن خود را طراحی کنید. این مرحله نیاز به صرف زمان و هزینه نسبتا بالایی دارد. هرچند که با 50 هزار تومان نیز می‌شود یک وبسایت طراحی کرد اما یک وبسایت ارزان از همان ابتدا حکم شکست شما را امضا خواهد کرد. ضمن این که برای طراحی یک اپلیکیشن نیز اگر خودتان از دانش برنامه نویسی گوشی‌های هوشمند -عمدتا اندروید- بهره نبرده باشید، نیاز به صرف هزینه‌ای بین 10 میلیون تا 100 میلیون تومان دارید. پس برای قدم برداشتن در این مرحله باید پیش از هر چیز منابع مالی در دسترس خود را آماده کنیم.
پس از طراحی سایت نیز باید یک دامنه و یک هاست مناسب برای وبسایت خریداری کنیم. حتما به خوبی می‌دانید که نام تجاری سایت یا استارت آپ تاثیر ویژه‌ای روی جلب نظر مشتریان دارد. نام و پسوند تجاری سایت‌ها همان دامنه سایت هستند و هاست نیز فضای ابری مورد نیاز برای بارگذاری اطلاعات در سایت است. قیمت هاست و دامنه بر حسب حجم هاست و نوع دامنه‌ها متغیر هستند.
در موازات این مراحل، از طراحی لوگو نیز به هیچ عنوان غافل نشوید. لوگو شاید یک آیتم ساده باشد اما تاثیر بسیار زیادی روی پیشرفت کسب و کار شما و علی‌الخصوص برندینگ دارد. لوگوی کسب و کار شما، شخصیت کاری کسب و کارتان را معرفی می‌کند. یک لوگوی ساده و بی‌روح هیچگاه مشتری و مخاطب را به وجد نخواهد آورد و احتمال دارد که پس از دیدن لوگو شما دیگر ترغیب به بازدید از نرم افزار یا سایت شما نشود. البته در کنار لوگو، شعار برند نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
شعار برند شما معرف خط مشی کاری کسب و کارتان است. شما با شعار خود می‌توانید به مخاطبان‌تان انگیزه زیادی القا کنید. تمامی کسب و کارها و برندهای بزرگ دنیا از باشگاه‌های فوتبال گرفته تا برندهای پوشاک حساسیت بسیار ویژه‌ای نسبت به شعار و لوگوی خود به خرج می‌دهند و گاهی برای رونمایی از لوگو یا شعار جدید خود گالاها یا همایش‌های بسیار بزرگی برگزار می‌کنند. 
پس از طراحی سایت و احتمالا اپلیکیشن، یک بستر بزرگ و آماده در دسترس شما قرار خواهد گرفت که هیچ اطلاعاتی در آن ثبت نشده است. حال نوبت به تولید و بارگزاری محتوا می‌رسد. در این مرحله باید شرایط را به خوبی بسنجید و ببینید که آیا خودتان به تنهایی توانایی تولید محتوای مناسب برای وبسایت و نرم افزار را دارید یا خیر. با توجه به دغدغه‌های موجود در ابتدای راه طراحی محتوا بسیار بعید به نظر می‌رسد که بتوانید از عهده تولید محتوا برای کسب و کار اینترنتی خود برآیید. بنابراین، این روزها یکی از لازمه‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی، داشتن یک متخصص یا یک تیم تولید محتوا است.
اگر پس از برآورد مالی متوجه شدید که استخدام سرپرست، مسئول یا تیم تولید محتوا با بودجه شما همخوانی ندارد، می‌توانید به سراغ شرکت‌های تولید محتوای متنی و دیجیتال در ایران مانند مرکز محتوانت بروید. این شرکت‌ها نیز در ابتدا استارت آپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی بودند که تصمیم به فعالیت در حوزه فروش محصولات دیجیتال گرفتند. حال شما با تکیه به مدیریت و فعالیت این شرکت‌ها می‌توانید نگرانی خود از بابت آماده سازی محتوای مناسب برای کسب و کار خود را از بین ببرید. 
پس از تمامی این مراحل نوبت به مهم‌ترین بخش راه اندازی کسب و کار اینترنتی یعنی بازاریابی و تبلیغات، آنالیز بازار و افزایش مهارت‌های فردی و گروهی می‌رسد. 
حال که همه چیز آماده شده، نیاز به برداشتن یک گام محکم و منسجم برای شروع دارید. ضرب المثل معروف «خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج» را در تمام این مراحل سر لوحه کار خود قرار دهید. اگر همین گام اول را بدون برنامه ریزی و هدف گذاری بردارید، احتمالا هیچ امیدی به موفقیت شما وجود نخواهد داشت. 
 طراحی برنامه ریزی دقیق
پس ابتدا به یک آژانس مشاوره تبلیغاتی مراجعه کنید، اهداف خود را برای مشاور متخصص تبیین کنید، یک برنامه ریزی دقیق طراحی کنید و سپس کم کم مراحل کار را پیش ببرید. البته اگر قصد مراجعه به آژانس تبلیغاتی را نداشتید نیز می‌توانید به صورت مستقل فعالیت خود را پیش ببرید. 
پس به این منظور ابتدا دفتری بردارید و تمام اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را یادداشت کنید. توجه داشته باشید که اهداف شما باید باور پذیر و خلاقانه باشند. سپس باید برای اهداف خود زمان دستیابی منطقی تعیین کنید. برای انجام این کار ابتدا نیاز به یک برآورد مالی دقیق از سرمایه آزاد و در دسترس خود دارید زیرا آگاهی دقیق از منابع مالی در ترسیم اهداف تاثیر بسیار مثبتی دارد. پس از ترسیم اهداف و زمان بندی آن‌ها می‌توانید با خیال راحت‌تری به کار خود ادامه دهید.
حال باید وارد عمل شوید و بازاریابی و تبلیغات را آغاز کنید که یکی دیگر از ارکان راه اندازی کسب و کار اینترنتی است. بسته به گستره فعالیت کسب و کار شما، تعداد بازاریابان می‌تواند کاملا متفاوت باشد. هدف شما راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی کوچک است یا یک سرویس خدماتی اینترنتی بزرگ؟ سقف درآمد مدنظر شما چقدر است؟ از نظر جغرافیایی در چه مقیاس و وسعتی به فعالیت و کسب و کار خواهید پرداخت؟ این‌ها سوالاتی است که پیش از شروع بازاریابی و تبلیغات باید به آن‌ها پاسخ واضحی داده شود.
اگر کسب و کارتان کوچک باشد خودتان می‌توانید پشت میزتان نشسته و به بازاریابی و تبلیغات اینترنتی بپردازید و گاهی نیز در صورت لزوم به صورت حضوری برای بازاریابی به برخی شرکت‌ها و نهادها مراجعه کنید. اما اگر زمینه فعالیت شما از وسعت زیادی برخوردار است، احتمالا باید به فکر چاره بیفتید و یک تیم بازاریابی اینترنتی یا حضوری را استخدام کنید تا با فعالیت تیمی و فردی خود بتوانند فروش شما را افزایش دهند. مدیریت تیم بازاریابی هم دغدغه‌های خاص خودش را به همراه دارد، بنابراین احتمالا به یک مدیر فروش نیز احتیاج خواهید داشت. گاهی نیز برخی کسب و کارها آنقدر وسعت می‌یابند که تیم‌های تبلیغاتی و بازاریابی جداگانه‌ای استخدام می‌کنند.
 نقش بازاریابی و تبلیغات در کسب و کار
اما در این مرحله راه دیگری نیز پیش روی شما قرار دارد، آن هم این است که به آژانس‌های تبلیغاتی مراجعه کنید و پروژه بازاریابی یا تبلیغات خود را به دست آن‌ها بسپارید. این آژانس‌ها بسته به میزان فعالیتشان مبالغ خاصی را از شما دریافت می‌کنند و گاهی در ازای دریافت مبالغ، سوددهی شما را نیز کاملا تضمین می‌کنند. 
البته این به سلیقه شخصی شما بستگی دارد که تمایل به استخدام تیم بازاریابی و تبلیغات داشته باشید یا با آژانس‌های تبلیغاتی همکاری کنید. 
پس از این که تکلیف فرآیند بازاریابی و تبلیغات کسب و کارتان مشخص شد، باید به سراغ آنالیز بازار هدف و بازارهای فصلی خود بروید. فرآیند آنالیز باید در تمام طول مدت کسب و کارتان به صورت پیوسته ادامه داشته باشد. بازار هدف و بازار فصلی کار شما بنا به شرایط اقتصادی جامعه دائما در حال تغییر و تحول است و گاهی این تغییر و تحولات بسیار بیشتر از انتظارات شما رقم می‌خورند. در این شرایط دیگر آنالیز بازار توسط شخص شما چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و شما نیاز دارید تا با متخصصان دوره دیده آنالیز بازار همکاری کنید. توجه داشته باشید که اگر روی فعالیت فردی خود پافشاری غیرمنطقی کنید احتمال شکست شما بالا و بالاتر می‌رود. 
در مرحله آنالیز بازار ابهامات بسیاری از روی دوش کسب و کار شما برداشته می‌شود و به نوعی مسیر مه آلود کار صاف و آفتابی می‌شود. پس از آنالیز بازار برای قدم به قدم کار خود برنامه ریزی معین خواهید داشت که تنها در صورت مواجهه با بحران‌های از پیش تعیین نشده شما را به دردسر خواهند انداخت اما بدون آنالیز بازار هر روز باید خود را برای یک بحران احتمالی آماده کنید زیرا به هیچ عنوان شرایط خود را با وضعیت حال حاضر بازار وفق نداده‌اید. 
پس از این که استخدام‌ها انجام شد، بازاریابی و تبلیغات آغاز شد و آنالیز اولیه بازار به پایان رسید، نوبت به افزایش مهارت‌های فردی و گروهی افراد مشغول به کار در کسب و کارتان می‌رسد. این گام شاید به نظر مهم نرسد اما اگر از این مرحله غافل شوید قطعا در طولانی مدت محکوم به شکست خواهید بود.
در مسیر همکاری و فروش هر تیم و هر فردی نیاز دارد تا با فراگیری دانش تجارت و تکنولوژی روز دنیا بروز رسانی شود و همچنین با متدهای نوین فروش، تبلیغات و بازاریابی آشنایی بیشتری پیدا کند. به این منظور باید جلسات و کارگاه‌های ماهانه و هفتگی برگزار کنید و گهگاهی کارمندان اصلی و پایه خود را مامور به حضور در سمینارهای ویژه کسب و کار کنید. مطمئن باشید با انجام این فعالیت‌ها با تمام هزینه‌های احتمالی‌اش در نهایت به موفقیت بیشتری دست پیدا خواهید کرد زیرا کارمندان شما تجربیات اکتسابی خود را در وهله اول در فعالیت‌های کاری روزانه خود پیاده خواهند کرد. 
 فراگیری دانش تجارت و تکنولوژی روز دنیا
پس از تمامی این مراحل و از تاریخ شروع رسمی کار خود، حدود چهار ماه زمان دارید تا مجوزهای لازم برای فعالیت رسمی در ایران را دریافت کنید. بدون دریافت این مجوز هرگز موفق به پیشرفت کامل در کسب و کار اینترنتی خود نخواهید شد. دلیل این امر نیز این است که بدون مجوز رسمی و لازم حق همکاری و عقد قرارداد با نهادها و ارگان‌های دولتی و خصوصی را نخواهید داشت. در واقع خود این نهادها و شرکت‌ها برای همکاری پیش از هر چیز از شما مجوز و شماره پرونده وزارت کار را طلب خواهند کرد. در واقع باید گفت که قوانین فعالیت در فضای مجازی و راه اندازی کسب و کار اینترنتی در ایران به نحوی تدوین شده‌اند که شما در نهایت ناچار خواهید بود که این مجوزها را دریافت کنید. 
اما اخذ این مجوزها به چه صورت است و با اخذ این مجوزها چه محدودیت‌هایی پیش می‌آید؟ حقیقت این است که با اخذ مجوز رسمی فعالیت در هر کشور باید در چارچوب قوانین هر کشور فعالیت کنیم و از این چارچوب تخطی نکنیم. قوانین ایران نیز چارچوب‌های از پیش مشخصی دارند که ناچارید آن‌ها را بپذیرید. 
توجه داشته باشید که مجوز اصلی شما باید از وزارت کار دریافت شود اما در برخی زمینه‌ها به مجوز وزارت ارشاد نیز نیاز است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که پس از اخذ مجوز باید برای آن برنامه ریزی داشته باشید، پرداخت مالیات است.
شما به عنوان یک صاحب کسب و کار اینترنتی باید مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده احتمالی خود را به صورت منظم و در پایان هر فصل پرداخت کنید. عدم پرداخت این مالیات می‌تواند تبعات سنگینی از جمله تعلیق مجوز را برای شما در بر داشته باشد. پس از دریافت مجوز باید برای تعیین و تکلیف مالیاتی به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهید. البته در بسیاری از موارد کسب و کارهای نوپا و کوچک بین سه تا هفت سال از پرداخت مالیات معاف می‌شوند اما برای معافیت از مالیات نیز باید تحت هر شرایطی مجوز ویژه معافیت را از سازمان امور مالیاتی دریافت کنید.
 کسب و کارهای نوپا و کوچک
خوشبختانه در طی سال‌های اخیر سازمان امور مالیاتی مساعدت بیشتری را نسبت به راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی به خرج داده است اما توجه داشته باشید که حتی اگر در چند سال اولیه معافیت از مالیات، میزان درآمد شما به سقف معافیت از مالیات مد نظر سازمان امور مالیاتی رسید، از آن پس باید مالیات خود را به صورت مرتب پرداخت نمایید.

 نتیجه گیری از زبان علی قلی زاده


آنچه باید از راه اندازی کسب و کار اینترنتی بدانید

همانطور که مشاهده کردید راه اندازی کسب و کار اینترنتی بسیار فراتر از بازکردن یک پیج اینستاگرام یا فروش چند عدد لباس یا مجسمه از طریق اینترنت است و برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق، از مرحله ارائه ایده تا مرحله کسب اولین سود و رسیدن به نقطه سر به سر، نکات ریز بسیاری وجود دارند که باید مو به مو توسط شما اجرا شوند. در واقع تمامی نرم افزارهای اینترنتی معروفی که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، روزگاری تنها در حد یک استارت آپ یا کسب و کار اینترنتی بوده‌اند اما با استفاده از ظرفیت‌های علمی، تجربی و اقتصادی موجود توانسته‌اند خود را به نقطه امن امروز خود برسانند.فراموش نکنید که تمامی کسب و کارهای اینترنتی موفق و پیشرو از همان ابتدا با دقت، مطالعه و مشورت در مسیر خود گام برداشته‌اند. پس اگر شما هم قصد فتح قله موفقیت در راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید، حتما در تمامی مراحل با آگاهی حداکثری پیش بروید و سعی کنید تا جایی که می‌توانید از مطالعه مقالات و منابع مفید غافل نشوید. در کنار تمامی این شرایط هیچگاه از یاد نبرید که همیشه احتمال شکست‌های کوچک و بزرگ در مسیر وجود دارد اما شما باید به کار خود ایمان داشته باشید و با حفظ امید و افزایش تلاش و پشتکار خود تمامی این شکست‌ها را پشت سر بگذارید تا به موفقیت نهایی در زمینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود برسید.


سؤالات متداول راه اندازی کسب و کار اینترنتی

چگونه می‌توانم یک ایده کسب‌وکار را به واقعیت تبدیل کنم؟

پاسخ: برای تبدیل ایده به واقعیت، نیاز به بررسی دقیق بازار، تحقیق درباره نیازها و مشکلات مشتریان و ایجاد یک برنامه عمل دقیق دارید.

چگونه می‌توانم مالیات‌ها و موارد مالی کسب و کارم را مدیریت کنم؟

پاسخ: برای مدیریت مالیات‌ها و مسائل مالی کسب‌وکار، می‌توانید به یک حسابدار یا مشاور مالی مراجعه کنید و نیز از نرم‌افزارها و ابزارهای مدیریت مالی استفاده کنید.

چگونه می‌توانم بازاریابی و تبلیغات مؤثر انجام دهم؟

پاسخ: برای بازاریابی مؤثر، نیازمند استفاده از روش‌های گوناگون مانند بازاریابی دیجیتال، تبلیغات آنلاین، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و رویدادهای تبلیغاتی هستید.

چگونه می‌توانم منابع مالی برای کسب و کارم جلب کنم؟

پاسخ: شما می‌توانید به منابعی مانند بانک‌ها، سرمایه‌گذاران، یا پلتفرم‌های جمع‌سپاری سرمایه رجوع کنید. همچنین، استفاده از روش‌های مانند اعتبار تجاری و یا سرمایه‌گذاری شخصی نیز می‌تواند مفید باشد.

چگونه می‌توانم موفقیت و رشد کسب و کارم را بسنجم؟

پاسخ: برای سنجیدن موفقیت و رشد کسب‌وکار، می‌توانید از شاخص‌ها و معیارهای مانند درآمد، سودآوری، تعداد مشتریان و بازخوردهای مشتریان استفاده کنید. همچنین، ارزیابی عملکرد بازاریابی و شناخت رقبا نیز مفید است.

ارسال نظر

0دیدگاه

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.
نظراتی که شامل الفاظ رکیک و توهین آمیز و بحث های سیاسی و قومیتی، تبلیغ، لینک باشد منتشر نشده و حذف می شوند.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

دیدن نظرات بیشتر

تعداد کل نظرات: 0 نفر

تعداد سوالات ایجاد شده

0

دیدن همه سوالات

چک لیست های زندگی  جدید

هر روز چک لیست های جدید برای شما آماده و منتشر میکنیم.

تعداد کاربران استفاده کننده

0

دیدن چک لیست ها